Home

Beleids- en maatschappelijke ontwikkelingen

Hieronder benoemt de gemeente de ontwikkelingen, die meer lokaal van aard zijn.

Voorzieningen Amerongen
De gemeente is op initiatief van Rhenam, de eigenaar van Allemanswaard in Amerongen, in gesprek met deze organisatie over de toekomst van (sport)voorzieningen in relatie tot (sociale) woningbouw. Daarbij wordt onderzocht welke keuzes gemaakt moeten worden om Amerongen vitaal te houden. Rhenam heeft aangegeven op termijn niet langer de sporthal in Amerongen te kunnen blijven exploiteren, al zijn hier wel eerdere langjarige afspraken over gemaakt.

Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
De gemeente heeft op 25 april 2024 besloten het IHP vast te stellen en de financiële gevolgen voor structurele (kapitaal)lasten en incidentele lasten van het uitvoeringsprogramma 2025-2028 van dit IHP als ontwikkeling voor integrale afweging op te nemen in deze kaderbrief. Voor de vijf scholen waarover eerder al besluitvorming heeft plaatsgevonden is besloten de financiële gevolgen te verwerken bij de vaststelling van de meerjarenbegroting 2025-2028. Voor de vier andere scholen uit het IHP is dit onderdeel van de integrale afweging bij de opstelling van de meerjarenbegroting. Het betreft dan de aanvullende investering van € 16 miljoen, waarbij de structurele jaarlasten binnen de begroting gedekt kunnen worden.

Het opstellen van het IHP is een langdurig en ingewikkeld proces geweest, waarbij met de schoolbesturen gezamenlijk tot een afweging en prioriteitstelling van de fasering van nieuwbouw van scholen is gekomen. De gemeente heeft een verouderd scholenbestand dat aangepakt moet worden. Hierbij moet enerzijds een inhaalslag gemaakt worden, maar anderzijds moet de financiële en organisatorische impact voor de gemeente hanteerbaar blijven. Daarbij is uiteindelijk dit uitvoeringsprogramma tot stand gekomen. Wanneer er nu voor het temporiseren en/of uitstellen van de nieuwbouw/renovatie van de vier genoemde scholen besloten wordt, betekent dit dat er geen inhaalslag wordt gemaakt en de uitgaven nog verder naar de toekomst verschoven worden. Daarnaast is het risico dat het opgebouwde vertrouwen en de samenwerking met de schoolbesturen onder druk komen te staan.


Reconstructie Dorpsstraat Doorn

De verharding en inrichtingselementen van de N225 binnen de bebouwde kom, ook wel bekend als Driebergsestraatweg/Dorpsstraat/Leersumsestraatweg, zijn dringend aan vervanging toe. Ook vanuit mobiliteit liggen er diverse opgaven om binnen het projectgebied aan te pakken. Dit project heeft een directe relatie met het nog te ontwerpen deelproject van de Doorfietsroute binnen de bebouwde kom van Doorn en de ontwikkelingen rondom de centrale kruising in Doorn. Ook de geplande werkzaamheden aan de versterking van de Lekdijk raken dit project. Naar verwachting zal de Lekdijk vanaf medio 2025 anderhalf jaar gesloten zijn voor doorgaand verkeer. Dit verkeer zal deels moeten omrijden via Doorn en dat maakt werkzaamheden aan de Dorpstraat op dat moment onwenselijk. De uitvoering van de reconstructiewerkzaamheden aan de Dorpsstraat verschuiven hierdoor naar 2027. Voordeel hiervan is dat waarschijnlijk rekening kan worden gehouden met eventuele korte termijn maatregelen die uit het Kruispuntonderzoek naar voren komen. Nadeel is dat tijdelijk een slijtlaag gelegd moeten worden om de Dorpsstraat in de benen te houden. Dit is onvermijdelijk maar kan gedekt worden uit het bestaande investeringskrediet. Uiteraard wordt al wel gestart met planvoorbereidingswerkzaamheden. Naar verwachting zal het bestaande krediet voor de uiteindelijke werkzaamheden niet voldoende zijn. In de Kadernota 2026 komen we daar bij u op terug.

Uitbreiding formatie voor ondersteuning bestuur
De afgelopen periode is het aantal verzoeken vanuit inwoners toegenomen. Binnen het bestuurssecretariaat is daarom behoefte aan meer ondersteuning. Zodoende kan een goede dienstverlening naar onze inwoners gewaarborgd blijven.

Achterblijven digitalisering: uitbreiding postkamer noodzakelijk
De achterblijvende digitalisering van processen, een gegroeide organisatie (fte) en het hybride werken stellen eisen aan de ondersteuning van medewerkers. Voor de postkamer is in 2021 tijdelijke uitbreiding van 1 fte toegezegd tot eind 2023. De eerder afgesproken afbouw van de postkamer gaat trager dan verwacht, hierdoor is langer extra capaciteit nodig. Extra formatie is noodzakelijk om aan onze dienstverlening te voldoen en de gestelde wettelijke eisen met betrekking tot afhandeling van aanvragen. Zonder uitbreiding neemt het risico op het niet tijdig in behandeling nemen van zaken toe, met de verwachting dat het aantal bezwaren e.d. gaan toenemen.

Ondersteuning digitale werkomgeving
Met het hybride werken is de afhankelijkheid van een goed werkende en veilige digitale werkomgeving noodzakelijk geworden. Dit vereist een intensievere dienstverlening aan de organisatie. Een groeiende formatie en de dynamiek op de arbeidsmarkt leiden tot een intensivering van ondersteunende taken (uitleveren devices, begeleiden van medewerkers, vindbaarheid). Zonder deze noodzakelijke ondersteuning nemen wachttijden toe, wat leidt tot arbeidsverlies en demotivatie.

Hogere eisen functioneel beheer burgerzaken
De afgelopen jaren is het functioneel beheer als gevolg van digitalisering structureel gegroeid. Ook de impact van audits en zelf-evaluaties, plus toegenomen eisen op het gebied van veiligheid en beveiliging, waaronder autorisaties en de controle daarop, dragen bij aan extra werkzaamheden. Inmiddels is het functioneel beheer 1,0 fte, terwijl de toegestane formatie 0,5 fte bedraagt. De extra benodigde formatie is de afgelopen jaren incidenteel ingevuld uit vrijvallende vacaturegelden. Nu de vacatures ook weer zijn ingevuld, is een structurele uitbreiding noodzakelijk. Zonder uitbreiding is het niet mogelijk te voldoen aan de wettelijke eisen.

Meer vergunningen APV, kostendekkendheid leges
Onze gemeente staat open voor festiviteiten op zowel cultureel- en sportgebied. Ook stimuleert het samen zijn en doen van inwoners, wat zorgt voor structureel meer aanvragen. In 2019 werden nog 505 aanvragen ingediend, in 2022 was dit opgelopen naar 674 aanvragen en in 2023 naar 1206 aanvragen (voor 2020 en 2021 zijn door Corona geen representatieve gegevens beschikbaar).

HR21
Om beter te kunnen anticiperen op de arbeidsmarkt en vanuit goed werkgeverschap zijn we aan het voorsorteren op de overgang naar de, door de VNG geadviseerde, functiewaarderingssystematiek van HR21. Met deze overgang kunnen we ontwikkeling en doorstroom van medewerkers nog meer stimuleren evenals het behoud. Het maakt dat we als werkgever transparant in beloning kunnen zijn. Daarbij kunnen we concurrerend zijn in deze arbeidsmarkt wat een positief effect heeft op de instroom opgave. Het huidige functiehuis is niet voldoende onderhouden dit brengt extra kosten met zich mee. De implementatie en de actualisatie van het functiehuis leidt mogelijk tot extra lasten. Over de omvang daarvan ontstaat in de komende maanden meer duidelijkheid.

Groei juridisch advies
S
tructurele versterking is nodig op het gebied van juridische advisering als gevolg van maatschappelijke verandering. Denk hierbij aan juridisering, verharding en wantrouwen. Ook groeien de verzoeken om juridisch advies mee met het groeiend aantal (nieuwe) taken die zijn belegd bij de lokale overheid én de groei van de organisatie. Denk hierbij aan aangekondigde en ingevoerde wijzigingen in wetten en wettelijke bepalingen, meer bezwaren, klachten en ingebrekestellingen, maar ook Woo-verzoeken. Zonder structurele formatie-uitbreiding is het niet mogelijk te voldoen aan de vraag en de uitvoering van de wettelijke kaders.

Deze pagina is gebouwd op 05/29/2024 19:17:42 met de export van 05/29/2024 19:13:06